تایپ‌فیس پینار: جزئیات بروزرسانی نسخۀ سوم

این مقاله به مناسبت بروزرسانیِ تایپ‌فیس پینار به نسخۀ سوم و برای آشنایی شما با تغییرات و امکانات جدید آن نوشته شده.بروزرسانی سوم پینار یک بروزرسانی پایدارکننده محسوب می‌شود و حجم بهبودها و تغییرات بصری در برخی از موارد آن ممکن است در نگاه اول برای کاربران عادی قابل تشخیص نباشد. در این مقاله به برخی از بزرگترین تغییرات، بهبودها و ویژگی‌های جدید اضافه شده اشاره می‌شود:

 

1- در نسخۀ سوم سعی شده ارتفاع حروف و علائم کنترل شود تا در استفاده‌های چند سطری مشکلات کمتری بوجود آید. برای رسیدن به این هدف ارتفاع الف، کاف، طا، لیگیچرهای لا، «ف» و حروف مشابه آنها کمتر و در یک ارتفاع بیشینه تراز شده‌اند.

 

 

همچنین اصلاحاتی در لحن حروف و لیگیچرهای عربی، انحناها و گردش‌های قلم بوجود آمده است و بازنگری گسترده‌ای در فواصل حروف و کرنینگ ها انجام شده.

 

2- در نسخۀ سوم استایل نقاط به علائم نگارشی و گلیفهای لاتین هم گسترش پیدا کرده‌اند. (تغییرات حروف لاتین ممکن است در آینده لغو شود.)

 

3- اضافه شدن لیگیچر حروف با یای معکوس به تبدیلات Stylistic Set 2(ss02) و به صورت مجزا در Stylistic Set 13(ss13)

 

4- اصلاح ساختار فونت متغیر، غیرخطی شدن محور وزن، کاهش حجم فایل ttf نهایی و تغییرات نامگذاری…

درنسخۀ دوم از Axis Mapping برای محور نقاط استفاده نشده بود. در نسخۀ سوم علاوه بر استفاده از این روش از حذف دلتاهای صفر و غیرضروری در جدول gvar نیز استفاده شده که حجم فونت را به حداقل میرساند. همچنین جدول stat که فونت متغیر را به صورت مجموعه‌ای از فونت‌های عادی به سیستم معرفی می‌کند نیز به فونت متغیر اضافه شده است. (تغییرات ریز دیگری در روند ساخت فونت متغیر انجام شده است که از هدف و حوصلۀ این مقاله خارج است.) نامگذاری نسخۀ فونت متغیر هم به Pinar-VF تغییر کرده تا بتوان تمام نسخه‌ها را بدون تداخل در یک سیستم نصب کرد.

 

 

5- تنظیم نقطه‌گذاری.

 

6- بهبود متریک‌های فونت. در نسخۀ سوم، حد بالا(ascender) و پایین(descender) تایپ‌فیس برای تمام وزن‌ها و استایل‌ها به شکل بهتر و بهینه‌تری تنظیم شده است.

 

7- افزودن dlig, swsh, salt برای دسترسی بهتر به حروف و ترکیبات جایگزین(جایگزینی swash در مفهوم درست آن به کار نرفته، صرفاً از این اسلات استفادۀ مشابهی شده است.)

 

8- اضافه شدن نسخۀ variable-otf. فرمت otf فرمت مناسب و توصیه شده‌ای برای کار با فونت نیست اما از منحنی‌های Bezier درجه سوم استفاده می‌کند که همان استاندارد رایج در نرم‌افزارهای ویرایش بُرداری‌ست. بنابراین برای کارهای تایپوگرافی مناسب‌تر است.(این نسخه بعد از نصب با نام Pinar-VF-OTF در دسترس است.)

 

در مورد امکانات و ویژگی‌های قبلی هم تغییراتی رخ داده است، بنابراین بهتر است دوباره مرور شود:

وزن ها:

تایپ‌فیس پینار 7 وزن استاندارد دارد. از light تا Black. اشباع وزن Black در حدی تنظیم شده که به راحتی می‌توان از آن برای فونت متن استفاده کرد. کنتراست تایپ‌فیس با افزایش وزن به تدریج کمتر می‌شود.

 

استایل نقاط:

تایپ‌فیس پینار 5 استایل برای نقطه‌گذاری دارد و همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، این استایل‌ها روی علائم نگارشی و حروف لاتین نیز اعمال می‌شوند.

 

حروف و ترکیبات جایگزین:

پینار دارای ترکیبات و حروف جایگزین متنوعی‌ست که با افزودن حداقل 3 عدد «ء» در انتهای حالات ایزوله و آخر، افزودن حداقل 3 عدد «ئ» بعد از حالات ابتدایی و میانی، فعال کردن Stylistic Setها، Discretionary Ligatureها، Stylistic Alternateها و یا Swashها میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. استفاده از «ء» و «ئ» برای دسترسی به حروف و ترکیبات جایگزین روش غیراستانداردیست که به دلیل محدودیت دسترسی به امکانات opentype در محیط‌هایی مانند تلفن‌های همراه هوشمند رایج شده است.(برای آشنایی با opentype این مقاله از فونتامین را بخوانید.)

توجه: استایل‌ست‌ها باعث تغییر حروف و علائم استفاده شده در متن نمی‌شوند و تغییر فونت باعث از بین رفتن این تغییرات خواهند شد!

 

 جایگزین‌های Stylistic Setهای(که به صورت مخفف به صورت ssxx بیان می‌شوند و xx عددی بین 1 تا 20 است) تایپ‌فیس پینار:

 

 

 

بخشی از جایگزین‌های ss02 در نسخۀ سوم مسئولیت جایگزینی لیگیچرهای ترکیبی یای معکوس با برخی از حروف پیش از خود را برعهده دارند.

 

جایگزینی‌های جدید ss13 و ss14 به ترتیب یای معمولی را به یای معکوس، و اعداد 2 و 3 را به جایگزین‌های نمایشی که فرم‌های آشنایی در تایپ‌های عربی و دست‌نوشته‌های سریع است تبدیل می‌کنند.

 

 

 

تمام stylistic set ها دارای اسم و توضیحات هستند(البته وظیفۀ نمایش این اسامی بر عهدۀ نرم‌افزار است.)

مطالب مرتبط

ساختارهای Precomposed و Decomposed

ساختارهای precomposed و decomposed مفاهیم مشترکی در نویسه‌ها و روش‌های ساخت فونت هستند که هر کدام مزایا و محدودیت‌هایی دارند. این مقاله شرح مختصری در مورد این ساختارها ارائه می‌دهد.   precomposed/decomposed characters نویسۀ ö را در نظر بگیرید(نویسه=character). این...

متون دوسویه و نحوۀ مواجهه با آن‌ها در محیط دیجیتال

فرض کنید حروف‌چین یک روزنامۀ قدیمی هستید که در آن تمام حروف و علائم را کلیشه‌های سربی تشکیل داده‌اند، اگر فرض کنیم روزنامه فارسی باشد ترتیب چینش کلیشه‌ها از راست به چپ و در راستای خواندن حروف فارسی اتفاق میوفتد،...

نظرات

12 responses to “تایپ‌فیس پینار: جزئیات بروزرسانی نسخۀ سوم

  1. سلام عرض ارادت. دم شما گرم بابت این فونت خوش ساخت. من فونت رو روی سایت آپلود کردم متاسفانه اعداد انگلیسی هستند. راهکاری برای حل این مشکل بهم معرفی کنید؟

    1. سلام. ممنونم.
      نسخه‌هایی که پسوند FD دارن شکل اعداد انگلیسیشون به اعداد فارسی تغییر داده شده. از اونا استفاده کنین.

  2. با درود و احترام
    من چند ماه پیش فونت رو برای شرکت خریداری کردم و نزدیک به ۲ هفته است که در اتوماسیون اداری شرکت بارگذاری شده و در حال استفاده است.
    اما متاسفانه مشکلاتی داره که ممنون میشم که برای برطرف شدنتش راهنمایی کنید من!!!

    اتوماسیون هماکران سیستم است.
    مشکل اینه که موقع مرتب سازی و justify کردن خط های تیره پشت بعضی کلمات میوفته و اینکه ظاهر فونت در نامه عوض میشه و دقیقا اون فونتی که میخوام نیستش و همچنین در زمانی که به pdf تبدیلش میکنم مثلا ds1 هیچوقت نمیشه.

    1. سلام و درود به شما.
      ممنونم به خاطر مطرح کردن مشکلات. اگه بتونین به آدرس ایمیل ما (hifontamin@gmail.com) نمونۀ فایل‌هایی که برای شما مشکل ساز شدن(به همراه اسم و نسخه نرم‌‌افزاری که مشکل اونجا بوجود اومده) بفرستین، میتونیم روی مشکلاتی که مربوط به فونت هستن کار کنیم. پیشاپیش از همکاری شما ممنونم، این کار باعث میشه مشکلات بقیه هم برطرف بشه.

  3. با احترام، فونت خوبی هستش، اما حرف «الف» و «ر» و «س» نیاز به تغییر دارن.
    فونت شما فانتزی هستش. از این بابت مطلع هستم اما در نوشتار های فانتزی نیز باید مواردی را رعایت کنیم تا در خواندن متن مشکلی به وجود نیاید.

    در طراحی فونت حرفه ای نیستم، نمیتونم نظر تخصصی بدم، اما برای مثال میزان خمشدگی حرف «ر» بیش از حد هستش. با اثر دیگه خودتون هم میتونید (فونت آذر مهر)، مقایسه کنید.

    و یک ناسازگاری بین دنده سوم حرف س میشه حس کرد.

    همچنین حرف الف لازمه با عدد یک اختلاف داشته باشه، برای مثال میزان ارتفاع در حرف الف کمتر از عدد یک است، و انتهای حرف الف در حالت معمول صاف است، اگر هم یک انحنا لازم باشد، بهتر است بسیار کم باشد.

    اگر اشتباهی در نظر بنده مشاهده کردید، نادیده بگیرید، نسبت به نظر تخصصی خودتون در نسخه بعدی اصلاحات مورد نیاز انجام بدید.

    1. ممنونم که نظر دادین. ممکنه نظرتون درست باشه اما حس می‌کنم قضیه کمتر مربوط به «درست» و «غلط» هست و بیشتر مربوط به اختلاف سلیقه و نظر هستش احتمالاً. حتی اگه صد در صد کاری که میخواین رو انجام بدیم بازم بقیه میان و می‌گن قبلیه بهتر بود. موارد شما رو در نظر میگیرم ولی احتمالاً انجام نمیشه چون اولاً به اون پختگی مطلوب رسیده و ثانیاً موانعی داخل طراحی خود پینار وجود دارن که توی روال ساخت باعث محدودیت میشن… بازم ممنونم.

  4. نمیتونم فونت رو بخرم…سایت مشکل داره.
    وقتی خرید رو میزنم وارد درگاه بانکی نمیشه و نمیتونم بخرمش…لطفا پیگیری کنین..

  5. دمتون گرم جناب عابدی، وحشتناک زیباست این فونت… من چند ماهه تو سایتم استفاده میکنم و بدجور راضیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد تخفیف ۲۵٪ نوروزی: norooz